شواهدی در حال رشد وجود دارد که نشان می دهد آموزش هنر می تواند عملکرد دانشگاهی دانش آموزان را به میزان قابل توجهی تقویت کند. آخرین تحقیق ، شامل دانش آموزان کلاس اول و دوم در دو مدرسه ابتدایی دولتی Pawtucket RI ، شواهد محکمی را ارائه داد که نشان می دهد آموزش های متوالی ، مهارت ساخت در هنر و موسیقی ، با بقیه برنامه درسی ، می تواند عملکرد کودکان را در خواندن و ریاضیات بسیار بهبود بخشد. این مطالعه تلاش مشترک دانشکده موسیقی (در Providence RI) ، متخصصان هنر در سیستم مدرسه Pawtucket و مرکز Kodaly of America بود.

در سال اول خود ، این مطالعه شامل نود و شش دانش آموز ، 5-7 ساله در هشت کلاس اول کلاس بود. چهار کلاس درس "هنرهای آزمایشی" (هر دو در هر دو مدرسه) در یک برنامه موسیقی و هنرهای تجسمی شرکت کردند که بر توسعه مهارت های پی در پی تأکید می کند و موسیقی و هنر تجسمی یکپارچه با بقیه برنامه درسی. دانش آموزان در کلاسهای "هنرهای آزمایشی" یک ساعت موسیقی و یک ساعت هنر تجسمی در هفته دریافت می کردند. چهار کلاس کنترل (دو مدرسه در هر مدرسه) از هنرهای تجسمی و آموزش موسیقی استاندارد سیستم مدرسه (یک ساعت هنرهای تجسمی و چهل و پنج دقیقه موسیقی در هفته های متناوب) دریافت کردند.

پس از گذشت هفت ماه ، به همه دانش آموزان آزمون های موفقیت آمیز کلانشهر درجه یک استاندارد داده شد. مارتین گاردینر ، مدیر تحقیقات دانشکده موسیقی ، نتایج را با نمرات آزمون دستیابی به مهد کودک برای 83٪ دانش آموزانی که نمرات مهد کودک آنها در دسترس بود مقایسه کرد. وی دریافت که ، گرچه دانش آموزان کلاس های هنرهای تجربی از درصد دانش آموزان در نمرات بالاتر از مهدکودک متوسط ​​سطح موفقیت شهری متروپل پشت دانش آموزان کنترل شروع کرده بودند ، اما آنها برابری آماری را در خواندن به دست آورده بودند و در ریاضیات جلوتر بودند. 77٪ از کلاسهای "هنرهای آزمایشی" در ریاضیات در مقطع درجه یا بالاتر بودند ، در مقایسه با 55٪ از گروه های کنترل.

این مطالعه در سال بعد در چهار کلاس "آزمون" و پنج کلاس کنترل در کلاس دوم در همان مدارس ادامه یافت. آزمایش های موفقیت بعد از هفت ماه دوباره انجام شد. همانطور که در سال اول ، گروه های آزمون و کنترل از نظر خواندن برابر بودند و دانش آموزان "هنر آزمون" در ریاضی جلو بودند. درصد دانش آموزان مقطع کلاس بالاتر یا بالاتر از کلاس دوم در ریاضی کلاس بالاترین در افرادی که دو سال برنامه «هنر آزمون» را دارند ، در دانش آموزان دارای یک سال پایین و در بین کسانی که مشارکت در "هنرهای آزمایشی" ندارند ، کمترین است.
گاردینر ، بیوفیزیکدان ، و همکارانش این نظریه را تصور می کنند که "مهارت های یادگیری مهارت های کششی ذهنی را برای سایر زمینه های یادگیری مفید می سازد: مزیت یادگیری ریاضی [که در این مطالعه یافت می شود] می تواند مثلاً منعکس کننده پیشرفت مهارتهای ذهنی مانند نظم ، و سایر عناصر تفکر که یادگیری ریاضی در این سن نیز به آن بستگی دارد. "

برنامه "هنرهای آزمایشی" (موسوم به "شروع با برنامه های هنری") که توسط استاد دونا جفریس و همکارانش تهیه شده است ، برای ادغام حوزه های هنر و موسیقی با موضوعات کلاس مانند خواندن و ریاضیات و در عین حال حفظ صداقت طراحی شده است. برنامه های درسی هنر. این تیم مشارکتی معتقد است که کلیدهای پیشرفت در ریاضی و خواندن عبارتند از برنامه های درسی مهارت های هنر سازی و ادغام با بقیه برنامه درسی.